Warsztat interpretacyjny WA/A/WInt-Z
W obrębie ogólnie pojętego aktorstwa dramatycznego podstawą realizacji działań teatralnych jest tekst literacki. Jednakże inspiracją bądź tworzywem tych działań mogą być również istniejące już dzieła muzyczne, filmy, obrazy, rzeźby, zdjęcia, performanse. Poza dziełami artystycznymi szczególną rolę w powstawaniu bodźców twórczych odgrywać mogą obserwacje natury, zjawisk społecznych, osobiste wspomnienia, przemyślenia, reportaże, zasłyszane historie czy wyuczone praktyki i rytuały.
Założenie warsztatu interpretacyjnego polega na wyćwiczeniu zdolności autonomicznej interpretacji materiału wyjściowego i umiejętności przetworzenia jej na działanie artystyczne (gest artystyczny). W obrębie tradycyjnie pojętego aktorstwa dramatycznego (zwłaszcza jeśli grupa podzieli się na zespoły twórcze) zajęcia te mogą przybrać formułę seminarium reżyserskiego, gdzie studentki i studenci zapoznają się z narzędziami interpretacyjnymi, którymi posługują się osoby reżyserujące. Narzędzia te mogą być szczególnie przydatne do pracy samodzielnej, bez względu na to czy zespoły przyjmą wertykalny czy horyzontalny model komunikacji.
Kluczowym elementem tego rodzaju działań, poza wyborem materiału wyjściowego i określeniem finalnego sposobu prezentacji działań jest precyzyjne zdefiniowanie zamierzeń twórczych i ich rezultatów, co ma fundamentalne znaczenie dla ewentualnej kontynuacji pracy po zakończeniu zajęć i jej ewentualnej promocji.
Zajęcia kończą się pokazem prac osób studiujących lub lekcją pokazową, w trakcie której nastąpi podsumowanie realizowanych działań.
W cyklu 2024/25-Z:
Zajęcia odbywają się co wtorek. 5 listopada (szóste zajęcia) powinno nastąpić ostateczne określenie zamierzeń twórczych i decyzja czy zajęcia będą posiadały pokaz w sesji (w konsekwencji próby generalne). Ostatnie regularne zajęcia odbywają się 14 stycznia. Bądź gotowa/gotowy do pełnego uczestnictwa i do bycia obecnym w sensie ciała, umysłu i odpowiedniego nastroju. Energetyczność, skupienie i odpowiednie nastawienie do zajęć (ciekawość, ambicja, szacunek do pracy swojej i innych) są kluczowe. Bądź otwarta/otwarty na aktywne uczestnictwo w podejmowanych na zajęciach dyskusjach - z pełną kreatywnością, dociekliwością i szacunkiem dla poglądów innych. Jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny za sukces swój i każdego z uczestników zajęć w realizacji celu zajęć - odpowiadasz za jakość nabywanego wskutek zajęć doświadczenia - to ty je tworzysz (samodzielność). Wskazane jest tzw. notowanie procesu indywidualnego, czyli prowadzenie własnego zapisu spostrzeżeń, myśli, odkryć, snów, obserwacji siebie i innych w korelacji do realizowanych na użytek zajęć zadań. Poprzez obserwowanie, formułowanie myśli, werbalizację i rejestrowanie procesu wspomożesz jego głębsze rozumienie i spowodujesz skuteczniejsze utrwalenie go w swojej świadomości. Zapis jest twoją własnością i jest wyłącznie do twojego użytku - nie jest przedmiotem oceny ani wglądu pedagoga, ani nikogo innego. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć student powinien rozwijać:
1. umiejętność praktycznego wykorzystania poznawanych na innych zajęciach technik mowy
2. umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego lub innego dzieła sztuki, bądź materiału wyjściowego
3. umiejętność interpretowania tekstu literackiego lub innego dzieła sztuki, bądź materiału wyjściowego na poziomie sensów
4. umiejętność przełożenia interpretacji na sposób mówienia tekstu (dobór środków aktorskich, zwłaszcza z zakresu retoryki, artykulacji etc.), bądź działania pozawerbalne
5. umiejętność pamięciowego opanowania tekstu, bądź działań pozawerbalnych
6. umiejętność świadomego i kontrolowanego wykorzystywania technik wzbudzania emocji (fizykalizacja ciała, pejzaż wewnętrzny czyli praca z pamięcią emocjonalną, wyobraźnią, monologiem wewnętrznym)
7. sztukę autoprezentacji
8. umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem
9. otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i precyzyjną komunikację oraz pracę z reżyserem
Wiedza:
K_W06
K_W02
Umiejętności:
K_U02
K_U01
K_U04
Kompetencje:
K_K01
K_K06
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane są bez oceny. Warunkiem zaliczenia jest obecność, uczestnictwo w dyskusjach, sformułowanie zaakceptowanego przez pedagoga założenia twórczego i jego realizacja w uzgodniony sposób i w określonym terminie.
Dla kierunku aktorstwo w kwestii warunków zaliczenia przedmiotu obowiązuje zasada ...2... nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność usprawiedliwiona ma miejsce wtedy, kiedy pedagog jest poinformowany o twojej nieobecności wcześniej, przed zajęciami i się na nią zgadza. Jednakowoż każda nieobecność może mieć wpływ na zaliczenie, ponieważ z racji charakteru realizowanych zadań teatralnych nie będzie możliwość odrobienia lub nadrobienia materiału indywidualnie co odbije się na jakości twojej pracy a tym samym wpłynie na pracę innych. Punktualność i przygotowanie do zajęć ma znaczenie, ponieważ związane jest z etyką pracy aktora, którą student aktorstwa powinien rozumieć i przestrzegać. Dwa spóźnienia będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność.
Literatura
Lektury obowiązkowe
Umberto Eco, Nadinterpretowanie tekstów, [w:] Umberto Eco i inni, Interpretacja i nadinterpretacja , Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1996
Lektury dodatkowe
teksty związane z biografią i interpretacją dzieł wybranych do inspiracji autorów
Uwagi
W cyklu 2024/25-Z:
Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie dyskusji, kiedy inni pracują na scenie bądź kiedy pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: