Współczesny teatr i dramat polski WA/A/TiDPol-Z
Podczas zajęć zostanie położony nacisk na zintegrowanie perspektywy analitycznej i praktycznej. Studiującym zostaną zaprezentowane nagrania istotnych dzieł z obszaru polskiego teatru (czy też szeroko rozumianych sztuk performatywnych), stworzonych przede wszystkim po roku 2000, reprezentujących istotne dla współczesnego teatru tendencje (jak np przepisywanie czy reinterpretacja klasyki, nowe dramaturgie, teatr dokumentalny, teatr osób z niepełnosprawnościami, pogranicza teatru i tańca, formy auto-teatralne, wątki genderowe, queerowe).
W toku zajęć prowadzona będzie analiza spektakli, w szczególny sposób uwzględniająca zastosowane w nich strategie aktorskie i performerskie oraz ich połączenie ze znaczeniami wytwarzanymi przez całość dzieła. Część praktyczna będzie polegać na autorskim przetwarzaniu wybranych przez studentki i studentów elementów oglądanych spektakli. Poprzez zbadanie takich metod działania jak re-enactment, praca na elementach "znalezionych", tworzenie wypowiedzi inspirowanej, będziemy eksplorować obszar autonomicznej wypowiedzi aktorek i aktorów.
Semestr zimowy będzie w całości poświęcony analizie, semestr letni - praktyce.
Podczas zajęć bardzo istotna będzie praca nad rozwijaniem autorskiej wypowiedzi, ale też ćwiczenie się w udzielaniu konstruktywnej, nieprzemocowej informacji zwrotnej, dotyczącej pracy innych osób w grupie.
Efekty kształcenia
K_W02 Studentka ma wiedzę dotyczącą współczesnych strategii aktorskich. A_W18
K_W06 Studentka posiada wiedzę na temat najważniejszych tendencji w polskim teatrze współczesnym. A_W21
K_U01 Studentka samodzielnie tworzy autorską wypowiedź sceniczną. A_U26
K_U10 Studentka potrafi przeprowadzić krytyczną analizę współczesnego utworu teatralnego. H2P_U01
K_K04 Studentka potrafi przyjmować i formułować twórczą informację zwrotną. A_K04
Kryteria oceniania
Semestr zimowy kończy się zaliczeniem na ocenę, wystawianą na podstawie obecności, aktywności oraz dostarczonej w sesji krótkiej analizy wybranego samodzielnie spektaklu (analiza może zostać przedstawiona w formie pisemnej lub w formie np krótkiego nagrania).
Semestr letni kończy się egzaminem na ocenę, wystawianą na podstawie obecności, aktywności i prezentacji autorskiego projektu artystycznego, będącego efektem zajęć.
Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
Rejestracje istotnych prac z obszaru polskiego teatru i sztuk performatywnych, stworzonych głównie po roku 2000, prezentujące szerokie spektrum technik aktorskich i performerskich. Pełna lista spektakli zostanie ustalona po rozmowach z grupą, uwzględniając doświadczenie odbiorcze osób studiujących.