Technika mowy I WA/A/TM1-L
Semestr 1
1. Oddychanie (rozpoznawanie i eliminowanie napięć w ciele i aparacie mowy, elementy jogi, techniki relaksacyjne)
2. Narodziny dźwięku, dźwięk nieartykułowany i artykułowany
3. Formowanie samogłosek
4. Koordynacja ruchu i dźwięku
5. Dźwięczność mowy – rezonatory w mowie
6. Podstawy fonetyki polskiej, zapis fonetyczny jako nauka słuchania mowy
Semestr 2
7. Gimnastyka narządów mowy (eliminowanie wad wymowy)
8. Wymowa spółgłosek ( zwartych, szczelinowych, zwartoszczelinowych, półotwartych)
9. Technika artykulacji słowa (nagłos, śródgłos, wygłos)
10. Spowolnienie mowy, mowa potoczna i mowa sceniczna, przechodzenie od mowy do śpiewu
11. Nadawanie wagi i wyrazistości słowu ( proces myślowy i emocjonalny)
12. Zależność frazowania i oddychania
metody kształcenia:
egzamin w formie pokazu
kolokwium ustne
kolokwium pisemne
prezentacja w formie etiud aktorskich
kontrola przygotowanych projektów
kontrola efektów samodzielnych - indywidualnych i zbiorowych prób studentów
sprawdzanie zleconych zadań domowych
analiza nagrań audio i video
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W): Student posiada wiedzę w zakresie fonetyki polskiej i norm wymowy scenicznej techniki mówienia w obrębie stylów i metod gry aktorskiej, konwencji teatralnych oraz środków technicznych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych K_W02, K_W06
Umiejętności (U) : Student używa pełni umiejętności warsztatowych w technikach mówienia artystycznego, takich jak: formowanie samogłosek, utrzymywanie dźwięczności w mowie, spowolnienie mowy, nadawanie wagi i wyrazistości słowu,(proces myślowy i emocjonalny), zależność frazowania i oddychania, ekspresja mowy w ruchu, łącząc je i kreując własne projekty twórcze jako indywidualność artystyczna.
Rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat norm językowych, umiejętności i sprawności warsztatowych w zakresie techniki mowy; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych. K_U01
Doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu techniki i wyrazistości mowy, w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych, stosując techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu. K_U07, K_U08
Kompetencje społeczne (K):
Student rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat norm językowych, umiejętności i sprawności warsztatowych w zakresie techniki mowy; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych. K_K01
Inspiruje i inicjuje prace warsztatowe w zakresie poszerzania wiedzy oraz umiejętności warsztatowych w zakresie wyrazistości i techniki mowy; wykazuje dyscyplinę w planowaniu i organizowaniu prac zespołowych; wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów. K_K05
Kryteria oceniania
1 i 2 semestr – egzamin w formie pokazu przed komisją egzaminacyjną
- obecność i aktywność na zajęciach
- uczestniczenie w wyznaczonych konsultacjach logopedycznych
- na ocenę wpływa stopień w jakim student przenosi wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu techniki i wyrazistości mówienia do wszystkich pokazów egzaminacyjnych w których student posługuje się mówieniem
- na ocenę semestralną wpływa wynik regularnej pracy własnej ukierunkowanej przez pedagoga.
- spóźnienie studenta na zajęcie powyżej 15 minut (bez usprawiedliwienia) będzie traktowane jako nieobecność.
- obowiązuje całkowity zakaz rejestrowania zajęć w formie video lub/i audio, chyba że jest to element zadania/ćwiczenia. Na każdorazową rejestrację musi być zgoda pedagoga prowadzącego.
-Udostępnione materiały do pracy na zajęciach grupowych i indywidualnych są własnością intelektualną prowadzącego i rozpowszechnianie ich bądź przekazywanie osobom trzecim jest zabronione.
- korzystanie z telefonów komórkowych na zajęciach może być dopuszczone w sytuacjach wyjątkowych lub na wyraźną prośbę pedagoga. Zaleca się korzystanie z materiałów wydrukowanych.
Literatura
"Literatura podstawowa
Demel G., Wady wymowy (profilaktyka i korekcja), Warszawa 1979.
Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, wyd. 2, Białystok 2005.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.
Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki ( wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej), Wrocław 2001.
Literatura uzupełniająca
Dłuska M., Fonetyka polska, Kraków 1981.
Kotlarczyk M., Sztuka żywego słowa, Gaudium,Lublin 2010.
Prawidła poprawnej wymowy polskiej, oprac. Z Klemensiewicz, wyd 8 poszerzone, Kraków 1995.
Mackiewicz Ł., 497 błędów, wyd. 2, Elbląg 2024.
Materiały do ćwiczeń - M. Strzałkowska, A. Kamieńska, F. Molnar, F. Rableais, J. Tuwim, S. Barańczak.