Technika Alexandra (Joga) WA/A/TAl-Z
Zajęcia z Techniki Alexandra na tym etapie mają na celu przede wszystkim poszerzenie świadomości i uważności dzięki której jesteśmy w stanie coraz lepiej panować nad sobą i możliwościami swojego organizmu podczas wykonywania bardziej lub mniej skomplikowanych zadań z jednoczesnym odbieraniem i reagowaniem na bodźce docierające z zewnątrz.
Celem zajęć jest przypomnienie i pogłębienie umiejętności związanych z wykorzystaniem zasad Techniki Alexandra do eliminowania zbędnych napięć i usztywnień, powrotu do optymalnej w danych warunkach postawy psychofizycznej, przywracania swobody ruchu, oddechu, głosu, radzeniem sobie ze stresem, tremą, kontuzjami.
Kolejnym aspektem pracy jest umiejętność tzw. dbania o siebie i swoje możliwości – w odniesieniu do pracy artystycznej. Dotyczy to możliwości ciała w ruchu, emisji głosu, wyrażania emocji. Szczególną rolę odgrywa tu łączenie tzw. dbania o siebie (i nienadwerężania swoich możliwości) z jednoczesnym dostosowywaniem się do potrzeb zadania aktorskiego oraz pełnej uważności w stosunku do partnerów w pracy i okoliczności zewnętrznych.
Zasady Techniki Alexandra wykorzystujemy tu również do budowania takiego poziomu świadomości i uważności oraz kontaktu, ugruntowania i panowania nad własnym ciałem, w którym możliwe jest pełne otwarcie się na kreatywność i proces twórczy bez obawy zatracenia się w nich i utraty poczucia siebie, a przeciwnie połączone z dobrym panowaniem i dostępem do swoich możliwości psychofizycznych.
W cyklu 2019/20-Z:
Zajęcia z Techniki Alexandra w semestrze zimowym obejmują |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2019/20-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza KW_09 -
Student zna podstawowe zasady Techniki Alexandra, jak np. obiektywna obserwacja, zaniechanie, podstawowe kierunki mentalne, pierwotna kontrola.
Jest w stanie wytłumaczyć zależności przyczynowo - skutkowe pomiędzy podstawowymi aspektami postawy, a swobodą utrzymywania równowagi i odpowiednią koordynacją pracy organizmu.
Rozumie istotę nieoceniającej obserwacji, zaniechania i powstrzymania się od automatycznej reakcji na bodziec – w odniesieniu do ogólnych zasad działania systemu nerwowego człowieka i jego wpływu na pracę mięśni poprzecznie prążkowanych (bezpośrednio) i gładkich ( pośrednio).
Umiejętności K_U01, K_U06, K_U09, K_U13–
Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności i narzędzia, przede wszystkim obiektywną obserwację, zaniechanie i podstawowe kierunki mentalne, do rozluźniania zbędnych napięć, poprawiania zauważanych błędów i uzyskiwania większej swobody postawy i ruchu.
Potrafi zrezygnować z potrzeby kontrolowania siebie i swojego organizmu na korzyść panowania nad nim poprzez odpowiednio kierowaną intencję.
Student jest w stanie wykorzystywać zdobyte wcześniej umiejętności dbania o siebie i swój organizm w celu uzyskiwania optymalnych efektów w realizacji zadań aktorskich oraz jakości działań artystycznych
Kompetencje K_K02, K_K05, K_K06 –
Student potrafi zarówno obserwując siebie, jak pracę innych osób, ocenić aspekty postawy i ruchu niezbędne do poprawy z punktu widzenia Techniki Alexandra szczególnie w aspekcie uzyskiwania lekkości działania.
Wie, jakie zdobyte umiejętności zastosować w radzeniu sobie z nowymi, trudnymi wyzwaniami.
Potrafi rozpoznać u siebie i u innych rażące przykłady zaburzania pierwotnej kontroli organizmu i nadwerężania głosu oraz zadbać o ich poprawę.
Kryteria oceniania
Student jest oceniany na bieżąco na podstawie aktywności na zajęciach, zaangażowania oraz postępów odnoszących się do stanu wyjściowego.
Na zaliczenie i ewentualną ocenę wpływają zarówno poszczególne zadania, jak i całokształt pracy i dokonań studenta.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Wszystkie nieobecności muszą być na bieżąco nadrabiane, ponieważ kolejne umiejętności budujemy na bazie wcześniejszych dokonań.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest oprócz pracy na bieżąco
wykonanie zadań zleconych przez prowadzącego/ą.
Literatura
W związku z faktem, że brak jest w języku polskim literatury na temat Techniki Alexandra w pracy aktorskiej, studenci dostają przesłane drogą mailową, teksty i artykuły oraz fragmenty wybranych pozycji w j. angielskim.
• Dorota Kędzior „Technika Alexandra”
• Kate Kelly „ Before the Curtain Openes”
• Agnes de Brunhoff „ON Stage ! Back to Yourself with the Alexandre Technique”
• F.M. Alexander „The use of the Self”
W cyklu 2019/20-Z:
W związku z faktem, że brak jest w języku polskim literatury na temat Techniki Alexandra w pracy aktorskiej, studenci dostają przesłane drogą mailową, teksty i artykuły oraz fragmenty wybranych pozycji głównie w j. angielskim. |