Solfeż 1 WA/A/Sol1-Z
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/21-Z:
Przedmiot Solfeż w pierwszym semestrze jest ukierunkowany głownie na czytanie nut głosem ze zrozumieniem, również prima vista, zarówno melodii jednogłosowych, jak i głosów harmonicznych w aranżacjach wielogłosowych. Obejmuje zarówno ćwiczenia praktyczne, jak i zapoznanie studentów z podstawami teorii muzycznej, pozwalającymi zrozumieć im relacje poszczególnych elementów dzieła muzycznego. W zależności od poziomu zaawansowania studentów obejmuje to zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii (budowa i rozpoznawanie interwałów i akordów w pozycji zasadniczej, budowanie gam do trzech znaków, ogólne zasady zapisu nutowego) na stopniu podstawowym, jak i praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu teorii ze szczególnym uwzględnieniem harmonii na stopniu zaawansowanym. Przedmiot ma postać ćwiczeń z elementami wykładu i jest silnie ukierunkowany w stronę praktyki. |
W cyklu 2021/22-Z:
Przedmiot Solfeż w pierwszym semestrze jest ukierunkowany głownie na czytanie nut głosem ze zrozumieniem, również prima vista, zarówno melodii jednogłosowych, jak i głosów harmonicznych w aranżacjach wielogłosowych. Obejmuje zarówno ćwiczenia praktyczne, jak i zapoznanie studentów z podstawami teorii muzycznej, pozwalającymi zrozumieć im relacje poszczególnych elementów dzieła muzycznego. W zależności od poziomu zaawansowania studentów obejmuje to zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii (budowa i rozpoznawanie interwałów i akordów w pozycji zasadniczej, budowanie gam do trzech znaków, ogólne zasady zapisu nutowego) na stopniu podstawowym, jak i praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu teorii ze szczególnym uwzględnieniem harmonii na stopniu zaawansowanym. Przedmiot ma postać ćwiczeń z elementami wykładu i jest silnie ukierunkowany w stronę praktyki. |
W cyklu 2022/23-Z:
Przedmiot Solfeż w pierwszym semestrze jest ukierunkowany głownie na czytanie nut głosem ze zrozumieniem, również prima vista, zarówno melodii jednogłosowych, jak i głosów harmonicznych w aranżacjach wielogłosowych. Obejmuje zarówno ćwiczenia praktyczne, jak i zapoznanie studentów z podstawami teorii muzycznej, pozwalającymi zrozumieć im relacje poszczególnych elementów dzieła muzycznego. W zależności od poziomu zaawansowania studentów obejmuje to zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii (budowa i rozpoznawanie interwałów i akordów w pozycji zasadniczej, budowanie gam do trzech znaków, ogólne zasady zapisu nutowego) na stopniu podstawowym, jak i praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu teorii ze szczególnym uwzględnieniem harmonii na stopniu zaawansowanym. Przedmiot ma postać ćwiczeń z elementami wykładu i jest silnie ukierunkowany w stronę praktyki. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Student:
W04 zna zapis nutowy w stopniu wystarczającym do pracy samodzielnej oraz w zespole w trakcie realizacji projektów artystycznych, rozczytuje głosem melodię i rytm utworów muzycznych (np. piosenki) w stopniu umożliwiającym samodzielne poznawanie literatury muzycznej (niezbędne w przedmiotach Interpretacji Piosenki, Emisji Głosu i Zespołach Wokalnych)
W05 zna elementy dzieła muzycznego i rozumie ich wzajemne relacje w stopniu niezbędnym w pracy aktora teatru muzycznego
umie wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu podstaw teorii muzyki i solfeżu
U04 tworzy warianty i improwizacje wokalne na podstawie podanej bazy harmonicznej
U05 realizuje płynnie głosem zapis nutowy w kluczu wiolinowym i basowym, także prima vista
posiada bazową umiejętność realizacji zapisu nutowego na instrumencie klawiszowym, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych elementów harmonicznych
U07 umie utrzymać się w dowolnym głosie w obrębie zespołu wokalnego, tworzyć proste harmoniczne głosy (chórki) i aktywnie uczestniczyć w tworzeniu prostych aranżacji wokalnych
K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy i umiejętności z zakresu historii muzyki i aktualnych projektów muzycznych
rozumie zasady pracy zespołowej i wykorzystuje je w praktyce, posiada umiejętność nawiązywania więzi emocjonalnej z resztą zespołu i wykorzystywania jej dla dobra grupy i osiągnięcia zadowalającego efektu artystycznego
Kryteria oceniania
1. prace domowe - ćwiczenia
2. dyktanda muzyczne i krótkie testy w trakcie semestru
3. ćwiczenia realizowane w grupach
4. test końcowy i zaliczenie przygotowanych ćwiczeń jednogłosowych
Literatura
W cyklu 2020/21-Z:
J. K. Lasocki - „Mały solfeż” |
W cyklu 2021/22-Z:
J. K. Lasocki - „Mały solfeż” |
W cyklu 2022/23-Z:
J. K. Lasocki - „Mały solfeż” |