Sceny dialogowe w języku obcym WA/A/ScDJO(f)-Z
Uczestnicy zajęć będą proszeni o uruchomienie swojej intuicji twórczej, wyobraźni i wiedzy dla wyboru, przygotowania i zaprezentowania materiału w formie scen dialogowych w językach obcych w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji letniej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji studentów lub spośród propozycji pedagoga, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga.
System pracy zostanie określony w zależności od materiału - może to być albo praca własna pod kierunkiem pedagoga, albo seminarium reżyserskie dla wybranych osób, albo przygotowanie większej całości zbiorowej.
Wybór materiału powinien być określony w wyniku dyskusji o możliwych do pracy wersjach językowych utworów oraz o formie ich prezentacji (teatralna, filmowa bądź telewizyjna) istotnej dla ambicji i wrażliwości zebranych na zajęciach twórców.
W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną wybory estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, waga gatunkowa, znaczenie w przestrzeni obcojęzycznej materiału, a także pomysły na publiczną prezentację scen przez studentów. Każdy student powinien coś w języku obcym zaprezentować na egzaminie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kody: k_k11 k_k10 k_k09
k_k08 k_k07 k_k06
k_k05 k_k03 k_k02
k_k01
k_u13 k_u12 k_u10
k_u09 k_u07 k_u06
k_u05 k_u03 k_u02
k_u01 k_w08 k_w06
k_w03
SAD_U06, SADU04, SAD U 02
W trakcie zajęć student powinien rozwijać:
umiejętność autoprezentacji związanej z castingiem i/lub zdjęciami próbnymi
wiedzę o współczesnych trendach teatralnych, filmowych i telewizyjnych w Europie i na świecie
wiedzę o rynku teatralnym, filmowym i telewizyjnym w Europie i na świecie
swobodę w posługiwaniu się językiem obcym w przypadku pracy nad materiałem dramatycznym
swobodę w posługiwaniu się językiem obcym na scenie i/lub przed kamerą
umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego w języku obcym
umiejętność interpretowania tekstu literackiego na poziomie sensów w języku obcym
umiejętność pamięciowego opanowania tekstu w języku obcym
umiejętność wykorzystywania różnorodnych środków aktorskich i technik do tworzenia postaci w języku obcym
umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem
otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i prowadzenie przez reżysera
Kryteria oceniania
Ponieważ proces uczenia się zainicjowany na zajęciach odbywać się będzie głównie poprzez dyskusje odbywające się w grupie oraz próby poszczególnych scen - twoja obecność na pierwszych zajęciach grupowych i później na próbach twoich scen będzie absolutnie kluczowa. Nie musisz być obecny na próbach koleżanek/kolegów. Oceny będą wystawiane na podstawie jakości twojej pracy jak również zaangażowania, które będziesz wykazywała/wykazywał w jej osiąganiu.
Na twoją ostateczną ocenę będzie się składało:
50% aktywność w prowadzonych dyskusjach, umiejętność współpracy z grupą i reżyserem, zaangażowanie, pomysłowość, skupienie, punktualność, obecność
50% pokaz egzaminacyjny oceniony przez komisję egzaminacyjną
Jeżeli podejdziesz do pracy w sposób profesjonalny, będziesz realizowała/realizował wszystkie zadania z zaangażowaniem i namysłem, to otrzymasz ocenę 4 dobry, bo oznacza to że jesteś w tym dobra/dobry. Jeśli twoja praca nie osiągnie tych standardów, otrzymasz ocenę 3 dostateczny lub poniżej. Jeśli realizowana przez Ciebie praca będzie na tyle pogłębiona i w zakresie prezentowanych ćwiczeń oraz technik osiągniesz sprawność i doskonałość, którą będziesz w stanie każdorazowo egzekwować w swojej pracy - możesz osiągnąć ocenę 5 (bardzo dobry) lub wyżej.
Dla kierunku aktorstwo w kwestii warunków zaliczenia przedmiotu obowiązuje zasada ...2... nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność usprawiedliwiona ma miejsce wtedy, kiedy pedagog jest poinformowany o twojej nieobecności wcześniej, przed zajęciami i się na nią zgadza.
Jeżeli nieobecność dotyczyć ma próby sceny - student ma obowiązek zgłosić to starościnie/staroście grupy z odpowiednim wyprzedzeniem i w ramach umówionego czasu musi zostać wyznaczona inna próba, aby nie przepadły zajęcia. Starościn/Starosta informuje o tych zmianach pedagoga.
Jednakowoż każda nieobecność na zajęciach grupowych może mieć wpływ na wysokość oceny, ponieważ z racji charakteru realizowanych zadań nie będzie możliwości odrobienia lub nadrobienia materiału indywidualnie co odbije się na jakości twojej pracy a tym samym wpłynie na ocenę. Punktualność i przygotowanie do zajęć ma znaczenie, ponieważ związane jest z etyką pracy aktora, którą student aktorstwa powinien rozumieć i przestrzegać. Dwa spóźnienia będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność.
Literatura
Lektury obowiązkowe
Raymond Frensham „Jak napisać scenariusz” lub Lew Hunter „Kurs pisania scenariuszy”
Lektury dodatkowe
Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego”
Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”
kompedia zestawiające teksty dramatyczne z różnych krajów