Sceny dialogowe w języku obcym WA/A/ScDJO(f)-Z
Uczestnicy zajęć mają za zadanie uruchomić swoją intuicję twórczą, wyobraźnię, doświadczenia i wiedzę aby wyborać, przygotować i zaprezentować materiał w formie scen dialogowych w językach obcych w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji zimowej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji studentów lub spośród propozycji pedagoga, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga.
System pracy zostanie określony w zależności od materiału - może to być albo praca własna pod opieką pedagoga, albo przygotowanie większej całości zbiorowej.
Wybór materiału powinien być określony w wyniku dyskusji o możliwych do pracy wersjach językowych utworów oraz o formie ich prezentacji (teatralna, filmowa bądź telewizyjna) właściwej dla ambicji i wrażliwości zebranych na zajęciach twórców.
W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną gatunki, konwencje, preferencje estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, znaczenie w przestrzeni obcojęzycznej wskazanego materiału, a także pomysły na publiczną prezentację scen przez studentów. Każdy student powinien na egzaminie zaprezentować publicznie coś w języku obcym. Egzamin nie powinien trwać dłużej niż 1 h.
W cyklu 2024/25-Z:
Zajęcia będą odbywały się w dwóch formach - na pierwszych sześciu zajęciach (do 5 listopada) odbywać się będzie omówienie kontekstów zagranicznych, wybór i analiza planowanego materiału oraz uzgodnienie formy jego prezentacji. Potem (12, 19, 26 XI, 3, 10, 17 XII, 7, 14 I) odbywać się będą próby poszczególnych scen do prezentacji egzaminacyjnej. W okresie sesyjnym - próby generalne scalające materiał do egzaminu. Omawiane zajęcia zakładają dużą ilość pracy własnej poza zajęciami, kosztem prób zespołowych na zajęciach! Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie, kiedy odbywa się dyskusja bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. Od studentów oczekuje się, że na etapie przygotowania scen do rejestracji/pokazu zadbają o przydatne im do pracy rekwizyty, kostiumy i ewentualne elementy dekoracji. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kody: k_k11 k_k10 k_k09
k_k08 k_k07 k_k06
k_k05 k_k03 k_k02
k_k01
k_u13 k_u12 k_u10
k_u09 k_u07 k_u06
k_u05 k_u03 k_u02
k_u01 k_w08 k_w06
k_w03
SAD_U06, SADU04, SAD U 02
W trakcie zajęć student powinien rozwijać:
umiejętność autoprezentacji związanej z castingiem i/lub zdjęciami próbnymi
wiedzę o współczesnych trendach teatralnych, filmowych i telewizyjnych w Europie i na świecie
wiedzę o rynku teatralnym, filmowym i telewizyjnym w Europie i na świecie
swobodę w posługiwaniu się językiem obcym w przypadku pracy nad materiałem dramatycznym
swobodę w posługiwaniu się językiem obcym na scenie i/lub przed kamerą
umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego w języku obcym
umiejętność interpretowania tekstu literackiego na poziomie sensów w języku obcym
umiejętność pamięciowego opanowania tekstu w języku obcym
umiejętność wykorzystywania różnorodnych środków aktorskich i technik do tworzenia postaci w języku obcym
umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem
otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i prowadzenie przez reżysera
Kryteria oceniania
Ponieważ proces uczenia się zainicjowany na zajęciach odbywać się będzie głównie poprzez dyskusje odbywające się w grupie oraz próby poszczególnych scen - twoja obecność na pierwszych zajęciach grupowych i później na próbach twoich scen będzie absolutnie kluczowa. Nie musisz być obecna/ny na próbach koleżanek/kolegów. Oceny będą wystawiane na podstawie jakości twojej pracy jak również zaangażowania, które będziesz wykazywała/wykazywał w jej osiąganiu.Na twoją ostateczną ocenę będzie się składało:
50% aktywność w prowadzonych dyskusjach, umiejętność współpracy z grupą i reżyserem, zaangażowanie, pomysłowość, skupienie, punktualność, obecność
50% pokaz egzaminacyjny oceniony przez komisję egzaminacyjną
Jeżeli podejdziesz do pracy w sposób profesjonalny, będziesz realizowała/realizował wszystkie zadania z zaangażowaniem i namysłem, to otrzymasz ocenę 4 dobry, bo oznacza to że jesteś w tym dobra/dobry. Jeśli twoja praca nie osiągnie tych standardów, otrzymasz ocenę 3 dostateczny lub poniżej. Jeśli realizowana przez Ciebie praca będzie na tyle pogłębiona i w zakresie prezentowanych ćwiczeń oraz technik osiągniesz sprawność i doskonałość, którą będziesz w stanie każdorazowo egzekwować w swojej pracy - możesz osiągnąć ocenę 5 (bardzo dobry) lub wyżej.
Dla kierunku aktorstwo w kwestii warunków zaliczenia przedmiotu obowiązuje zasada ...2... nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność usprawiedliwiona ma miejsce wtedy, kiedy pedagog jest poinformowany o twojej nieobecności wcześniej, przed zajęciami i się na nią zgadza.
Jeżeli nieobecność dotyczyć ma próby sceny - student ma obowiązek zgłosić to starościnie/staroście grupy lub asystentce/asystentowi z odpowiednim wyprzedzeniem i w ramach umówionego czasu musi zostać wyznaczona inna próba, aby nie przepadły zajęcia. Starościna/Starosta lub Asystent/Asystentka informuje o tych zmianach pedagoga.
Jednakowoż każda nieobecność na zajęciach grupowych może mieć wpływ na wysokość oceny, ponieważ z racji charakteru realizowanych zadań nie będzie możliwości odrobienia lub nadrobienia materiału indywidualnie, co odbije się na jakości twojej pracy a tym samym wpłynie na ocenę. Punktualność i przygotowanie do zajęć ma znaczenie, ponieważ związane jest z etyką pracy aktora, którą student aktorstwa powinien rozumieć i przestrzegać. Dwa spóźnienia będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność.
Literatura
Lektury obowiązkowe
Raymond Frensham „Jak napisać scenariusz” lub Lew Hunter „Kurs pisania scenariuszy”
Lektury dodatkowe
Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego”
Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”
kompedia zestawiające teksty dramatyczne z różnych krajów
Uwagi
W cyklu 2024/25-Z:
Bądź gotowa/gotowy do pełnego uczestnictwa i do bycia obecnym w sensie ciała, umysłu i odpowiedniego nastroju. Energetyczność, skupienie i odpowiednie nastawienie do zajęć (ciekawość, ambicja, szacunek do pracy swojej i innych) są kluczowe. Bądź otwarta/otwarty na aktywne uczestnictwo w podejmowanych na zajęciach dyskusjach - z pełną kreatywnością, dociekliwością i szacunkiem dla poglądów innych. Jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny za sukces swój i każdego z uczestników zajęć w realizacji celu zajęć - odpowiadasz za jakość nabywanego wskutek zajęć doświadczenia - to Ty je tworzysz. Możliwe jest tzw. notowanie procesu indywidualnego, czyli prowadzenie własnego zapisu spostrzeżeń, myśli, odkryć, snów, obserwacji siebie i innych w korelacji do realizowanych na użytek zajęć zadań. Poprzez obserwowanie, formułowanie myśli, werbalizację i rejestrowanie procesu wspomożesz jego głębsze rozumienie i spowodujesz skuteczniejsze utrwalenie go w swojej świadomości. Zapis jest twoją własnością i jest wyłącznie do twojego użytku - nie jest przedmiotem oceny ani wglądu pedagoga, ani nikogo innego. |