Style muzyczne 3 WA/A/SM3-Z
Stylistyki musicalowe:
- kompozytorzy- cechy charakterystyczne
- epoki teatralne
Musicalowe techniki wokalne:
-jakość mowy
-śpiewanie "półklasyczne" (eng. legit musical)
-twang/belting- nośność i ekspresyjność głosu; wykorzystanie w technik w spektaklach
Aktorstwo w piosence musicalowej:
-analiza psychologiczna tekstów piosenek
-planowanie przebiegu dramaturgicznego piosenki
-pisosenka jako monolog dramatyczny
-aktorstwo w piosence- łaczenie elemntów techniki aktorskiej i wokalnej
W cyklu 2023/24-Z:
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia analizy materiału słowno-muzycznego utworu SAW_W04
-potrafi wymienić najsłynniejszych musicalowych kompozytorów i określić cechy charakterystyczne ich twórczości SAW_W05
-potrafi przygotować się do przesłuchania w teatrze SAW_U02
-działa w zespole na rzecz projektu- potrafi dyskutować, proponować i rezygnować ze swoich pomysłów SAW_K01
-krytykę odbiera jako zachętę do dalszych poszukiwań K_K06
-potrafi dbać o higienę głosu K_U07
Kryteria oceniania
-pokaz efektów pracy w postaci występu przed społecznością szkoły
-pisemna praca zaliczeniowa z zakresu wiedzy o musicalu
Literatura
Singing and the actor- Gillyanne Kayes
Acting through song-Paul Harvard
Teksty zebrane- Jerzy Grotowski
Estill Level 1 and 2- Jo Estill, Kimberley Steinhauer, Mary McDonald Klimek
Thank you, that's all we need for today-Mary Hammond
W cyklu 2023/24-Z:
Nagrania wokalistów jazzowych, polecane jako podstawowa lektura własna osobom studiującym, dająca podstawy do analizy cech stylów, m.in.: Ella Fitzgerald, Carmen McRae, Billy Holiday, Sarah Vaughan, Diane Reeves, Cassandra Wilson, Batty Carter, Shirley Horn, Dee Dee Bridgewater, Abbey Lincoln, Mahalia Jackson, Blossom Dearie, Anita O’Day, Nina Simone, Bessy Smith, Peggy Lee, Dinah Washington Literaturę podstawową stanowią także utwory, nad którymi osoby studiujące pracują praktycznie – repertuar kształtowany jest w trakcie semestru, warunkiem umiejętnego doboru repertuaru jest analiza umiejętności oraz braków poszczególnych osób studiujących. Repertuar dobierany jest tak, by każda osoba studiująca miała szansę na pokonanie praktycznych barier związanych z wykonywaniem utworów w omawianych stylistykach. |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
W01 - zna typowe dla jazzu cechy utworów reprezentujących poszczególne stylistyki takie jak: typowe odmiany rytmizacji, typową dla poszczególnych gatunków artykulację, agogikę, konstrukcje formalne utworów reprezentujących różne gatunki wpisane w zakres merytoryczny przedmiotu (SAW_W04 SAW_W05) |