Rytmika (poziom podstawowy) WA/A/Ryt(pp)-Z
Semestr I
1. Ćwiczenia agogiczne: marszowe i biegowe kształcące poczucie tempa (utrzymywanie jednakowego tempa, reagowanie ruchem na zmiany tempa, podstawowe określenia tempa).
2. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.
3. Ćwiczenia na wyrobienie poczucia metrum, taktowanie, rozpoznawanie i reagowanie ruchem na zmiany metrum;
4. Wartości nut i pauz – słuchowe rozpoznawanie, realizacja ruchowa tematów rytmicznych, zapis, improwizowanie ruchem rytmów, dyrygowanie poznanymi wartościami, łańcuchy realizacji, podstawy bodypercussion.
5. Ćwiczenia z zakresu polirytmii (jednoczesne wykonanie dwóch i trzech różnych rytmów, ostinato rytmiczne), kanon rytmiczny, polirytmia z wykorzystaniem body percussion.
6. Automatyzacja ruchów np.: taktowanie jedną ręką dwumiarowe, a drugą czteromiarowe, albo jedną ręką dwumiarowe, a drugą trzymiarowe (względnie trzy i czteromiarowe) przy zachowaniu jednakowego czasu trwania każdej miary; jednoczesne taktowanie jedną ręką dwa razy szybciej niż drugą.
7. Ćwiczenia ekspresji ruchu na materiale ćwiczeń rytmicznych
8. Ćwiczenia głosowe oparte na aktualnie opracowywanych zagadnieniach metro-rytmicznych, improwizacja głosem poprzedników i następników.
9. Zadnia ruchowe z zastosowaniem poznanych form rytmu z wykorzystaniem rekwizytów.
10. Improwizowanie rytmu do ruchu i ruchu do rytmu, improwizacja rytmu do tekstu i tekstu do rytmu, kształtowanie formy muzycznej.
11. Analiza utworów (agogika, dynamika, artykulacja, metrum, rytm, budowa formalna) , improwizowanie ruchu do utworów muzycznych, interpretacja ruchowa utworów w różnych stylach.
Semestr II
12. Powtarzanie, utrwalenie i wzbogacanie wybranych ćwiczeń z semestru I – samoocena, uwagi
13. Etiudy rytmiczno-ruchowe podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności, poszukiwanie rozwiązań - prace indywidualne.
14. Przygotowanie projektu artystycznego na bazie głównych założeń metody Dalcroze’a – praca zbiorowa
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu muzyczno-ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
SAW_W03/SAD_W04 - zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora wokalisty/aktora dramatycznego.
Umiejętności:
K_U01 - używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
K_U04 - improwizuje z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami
K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem koordynacji i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
SAW_U02/SAD_U03 - doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu sprawności muzyczno-ruchowej i ekspresji ciała w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych;
SAD_U04 - Posiada umiejętności w zakresie ruchowej interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora dramatycznego
Kompetencje społeczne:
K_K02 - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych
K_K03 - łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się;
K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Semestr 1 i 2 – zaliczenie z oceną (Z+O)
Semestr I
Zaliczenie na podstawie zadań muzyczno-ruchowych zleconych do wykonania w trakcie trwania semestru. Ze względu na bardzo zróżnicowany poziom zdolności i umiejętności muzyczno-ruchowych studentów, dokonując oceny prowadzący uwzględnia (oprócz końcowych efektów) indywidualne postępy każdego ze słuchaczy. Ocenie podlegają poszczególne zadania, ale także całokształt pracy i dokonań studenta.
Semestr II
Zaliczenie w formie publicznego pokazu. Ocenie podlega cały proces pracy w ciągu roku.
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja minimum 50 %.
Student oceniany jest za:
Rozumienie zadań muzyczno-ruchowych
Umiejętność realizowania postawionych zadań muzyczno-ruchowych
Zaangażowanie i chęć do pracy na zajęciach i poza zajęciami
Rozwój / Postęp (także świadomość swoich ograniczeń)
Przenoszenie umiejętności techniczno-rytmicznych na działania artystyczne
Umiejętność improwizowania na bazie ćwiczeń rytmicznych
Zespołowość, uważność na kolegów z zespołu / grupy
Literatura
Podstawowa literatura muzyczna:
• W.A. MOZART Cz. III, Alla turca z Sonaty fort. A-dur KV 331
• P. Czajkowski – Marsz, Trepak oraz Chocolate Spanish Dance z Suity Dziadek do orzechów
• Pachelbel – Kanon
• P. CZAJKOWSKI - Taniec łabędzi z Suity Jezioro Łabędzie
• J. Strauss - polka ŚWIĘTO OGNIA
• J. STRAUSS Marsz Radeckiego
• L. Mozart-toy-symphony-III-allegro
• Boccherini Menuet z Kwintetu smyczkowego E-dur op. 13 nr 5
• Delibes – Waltz oraz Mazurka z baletu Coppélia
• A. Adam - Waltz z Giselle
• F. Chopin - Grande Valse brillante in E flat Op. 18 (arr.Douglas - Les Sylphides)
• Lanchbery - The Mouse Waltz (Tales of Beatrix Potter)
• Prokofiev - Cinderella's departure for the Ball (Cinderella)
• Walton - Polka (Facade)
• Górecki – 3 utwory w dawnym stylu
• A. Dvorak – Humoreska
• C. Orff – Kanoon ding-dong
• Tańce polskie
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: