Praca z głosem (podłoga) WA/A/PzGP-L
W procesie wytwarzania i wyprowadzania głosu bierze udział wiele czynności zachodzących jednocześnie – oddychanie, fonacja oraz artykulacja przy wykorzystaniu funkcji rezonansu. W trakcie zajęć każdej z tych czynności poświęcone będą ćwiczenia intelektualne (mające na celu zwiększenie świadomości procesu emisji głosu) i ruchowe (kształtujące mechanizmy poszczególnych narządów i mięśni).
W ramach zajęć wykorzystywane będą ćwiczenia z m.in.: Metody Feldenkraisa, Metody Iris Warren, Techniki Alexandra, Jogi, a także z badań własnych nad zagadnieniem emisji głosu.
Zarys procesu zajęć:
1. Oddech – świadomość, likwidowanie blokad i napięć ciała-instrumentu poprzez ćwiczenia rozluźniające i relaksacyjne.
2. Dźwięk – uwalnianie prawidłowego, indywidualnego i jednostkowego, naturalnego głosu.
3. Mowa – zastosowanie świadomego oddechu, prawidłowego głosu i prawidłowej postawy ciała w praktyce
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma wiedzę z zakresu technicznych aspektów pracy z głosem; K_W04
- posiada wiedzę niezbędną do właściwego wykonywania działań zawodowych w ramach wszelkich form scenicznych i studyjnych w otwartych i zamkniętych przestrzeniach o różnorodnej akustyce i kubaturze; K_W10
- posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych; K_U06
- doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych; K_U06
- stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_U07
- rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych ; K_K02
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem; umiejętnie zarządza nimi w pracy indywidualnej i zespołowej K_K05
Kryteria oceniania
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia.
Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i włączanie się w działania o charakterze performatywnym.
Literatura
• Austin D., Pilates dla każdego, Poznań 2003.
• Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012.
• Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, red. M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006.
• Grotowski J., Teksty zebrane, Warszawa 2012.
• Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2013.