Poetyka WA/A/Poet-L
Program zajęć jest oparty na dwóch filarach: teorii i praktyki.
Teoretyczne wprowadzenie sytuuje tekst w obszarze poetyki dzieła literackiego. Wymaga to precyzyjnych ustaleń linii terminologii i typologii.
Taki drogowskaz przywołując konieczny historyczny skrót, otwiera rozmaite - generowane poetyką - perspektywy odbioru tekstu.
Tutaj szczególne miejsce zajmuje liryka. Gatunek przedstawiany na teoretycznym i praktycznym planie. Służy temu rejestr pojęć - kluczy z dziedziny stylistyki, wersologii, genologii.
Natomiast praktyczny wymiar ilustrują nagrania poezji w wykonaniu m.in. Teresy Budzisz – Krzyżąnowskiej, Ireny Jun, Haliny Łabonarskiej, Anny Seniuk, Zofii Kucówny, Henryka Boukołowskiego, Ignacego Gogolewskiego, Wiesława Komasy, Wojciecha Siemiona, Zbigniewa Zapasiewicza.
Wśród tych teoretyczno – praktycznych tropów stopniowo odsłania się droga analizy wierszy, którą proponują studenci.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne
oraz zasady ich funkcjonowania
K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu
niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
K_W08 posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w
aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu
umiejętności:
K_U01 używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania,
jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
K_U02 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy
innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych
K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i
ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
K_U11 elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje
kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie
kompetencje społeczne:
K_K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych
K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K10 analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr – główny kierunek: teoria.
Drugi semestr – główny kierunek: praktyka.
Warunek zaliczenia – aktywny udział w towarzyszącej i wykładowi i egzemplifikacji rozmowie.
Literatura
Lektury obowiązkowe
Arystoteles: Poetyka, przekład H. Podbielski
A. Kulawik: Poetyka – Wstęp do teorii dzieła literackiego
R. Handke: Poetyka
Wybór wierszy do analizy – Literatura Powszechna i Polska
Lektury uzupełniające
R. Welleck A. Warren: Teoria Literatury
J. Culler: Teoria literatury
Umberto Eco: Dzieło Otwarte – fragmenty: Poetyka dzieła otwartego, Analiza języka poetyckiego
G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka
J. Przyboś: Sens poetycki – fragmenty: O metaforze, Sens poetycki, Ułuda a istotność
S. Sawicki: Poetyka Interpretacja Sacrum – fragmenty: Wokół opozycji: wiersz-proza, Przerzutnia u Mickiewicza, Między autorem a podmiotem mówiącym
Poetyka Tom I,II – red.. D. Ulicka; wyd. Uniwersytet Warszawski 2000 r.