Praca nad rolą WA/A/PnR
Rozumienie kontekstu budowy roli w kontekście całego utworu dramatycznego. Kompleksowa budowa postaci, oryginalne rozumienie założeń autora, wprowadzenie elementarnej wiedzy budowy osobowości postaci. Umiejętność kompozycji obecności scenicznej jako skutku działań postaci w określonym dramacie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 - posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania
K_W03 - zna repertuar związany ze specjalnością studiów
K_W04 - posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji
K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
K_W08 - posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu
K_W09 - używa i miesza gatunki, style w celu podkreślenia współczesnej wymowy projektu artystycznego w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń z życia współczesnego
K_W11 - rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju
SAD_W01 - posiada wiedzę z zakresu kanonu polskiego i światowego dramatu; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania
SAD_W03 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktora dramatycznego niezbędną do realizacji własnych projektów artystycznych;
SAD_W05 - zna elementy dzieła dramatycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje
SAD_W06 - posiada wiedzę na temat stylów i gatunków oraz technik gry aktora dramatycznego
K_U01 - używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
K_U02 - analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych
K_U03 - dostosowuje środki ekspresji aktorskiej do różnorodnych warunków scenicznych i studyjnych umiejętnie wykorzystując specjalistyczny sprzęt i nowoczesne technologie
K_U04 - posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami
K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
K_U07 - stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
K_U08 - samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych
K_U09 - tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych i filmowych w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym
K_U11 - elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie
SAD_U01 - analizuje dowolny tekst dramaturgiczny pod kątem możliwości jego przystosowania dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych
SAD_U03 - doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych
SAD_U05 - tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu aktorstwa dramatycznego w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym
K_K01 - wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
K_K03 - łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób
K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań
K_K07 - Dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy
K_K08 - funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe
K_K10 - analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie
SAD_K01 - funkcjonuje artystycznie z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatru dramatycznego i innych działaniach artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje
Kryteria oceniania
Egzamin, ocenie podlega prawidłowe zbudowanie roli
Literatura
Wybrane dzieła literatury dramatycznej polskiej i/lub światowej