Podstawy scen dialogowych prozą WA/A/PSDP
Nabycie umiejętności analizy tekstu w zgodzie z intencją autora. Odważna interpretacja scen oparta na poszukiwaniu ukrytych intencji i emocji postaci. Poszukiwanie najciekawszych rozwiązań scenicznych. Poszukiwanie odważnych środków wyrazu i ciekawego i ich zastosowania . Budowanie w oparciu o wyobraźnię wewnętrznego życia postaci i znajdowanie oryginalnych środków wyrazu na jej ujawnienie. Współpraca z partnerem. Rozwijanie uważności i empatii na scenicznego partnera. Budowanie napięć i rytmów w obrębie sceny i utworu scenicznego.
W cyklu 2023/24-Z:
Nabycie umiejętności analizy tekstu w zgodzie z intencją autora i współczesnym kontekstem sztuki. Interpretacja scen oparta na odczytywaniu zapisanych oraz poszukiwaniu ukrytych intencji i emocji postaci. Poszukiwanie najciekawszych rozwiązań scenicznych i komunikatywnych środków wyrazu. Budowanie w oparciu o wyobraźnię wewnętrznego życia postaci i znajdowanie oryginalnych środków wyrazu na jej ujawnienie. Współpraca z partnerem. Rozwijanie uważności i empatii na scenicznego partnera. Budowanie napięć i rytmów w obrębie sceny dialogowej i utworu scenicznego. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i rozumie pojęcie analizy tekstu. Poszerza zakres swojej wiedzy w tej dziedzinie [K_W04],
- Zna repertuar związany zw specjalnością studiów [K_W03],
- Rozpoznaje różnorodne środki wyrazu artystycznego i potrafi nimi operować w zakresie dialogu scenicznego [K_W06].
Umiejętności:
- Potrafi analizować tekst dramatyczny [K_U02],
- Posługuje się środkami wyrazu artystycznego i wzbogaca umiejętności techniczne w zakresie mowy, głosu, ekspresji i konstrukcji sceny dialogowej [K_U06, K_U07],
- Samodzielnie poszukuje interpretacji utworu [K_U02, K_U04],
- Potrafi nawiązać kontakt z publicznością i zapanować nad nią [K_U11].
Kompetencje:
- Rozumie i przyjmuje krytykę traktując ją jako drogę rozwoju [K_K06]
- Panuje nad swoimi możliwościami z zakresu techniki dialogu. Szybko potrafi odejść od założonego zadania na korzyść nowej propozycji. poznaje własne ograniczenia i możliwości. Czerpie z intuicji i nabytych technicznych umiejętności. Krytykę traktuje jako konstruktywną dyskusję. Potrafi bronić swojego zdania jednocześnie będąc otartym na ocenę innych. Rozumie konieczność poszerzania i rozwoju własnej wiedzy, umiejętności i sprawności. Rozumie konieczność współpracy z partnerami [K_K02][K_K03][K_K05].
Kryteria oceniania
Metoda warsztatowa:
Odnajdywanie w narzuconej treści przestrzeni dla własnej osobowości.
Poszukiwanie formy scenicznej do wyrażenia intencji i założeń emocjonalnych.
Odnajdywanie impulsów pobudzających emocje i wyrazistość sceniczną.
Poznawanie zasad rządzących rytmem dialogu
Otwarcia na odważne próby emocjonalne, rozbudzanie wyobraźni i intuicji.
Umiejętność kontrolowania techniki mówienia ze szczególnym zwróceniem uwagi na wyrazistość słowa i konstrukcję dialogu.
Umiejętność odczytywania ukrytych i nieoczywistych intencji postaci.
Egzamin w formie pokazu.
Ocenie podlega również całokształt pracy w semestrze, w tym umiejętność pracy w zespole.