Interpretacja wiersza WA/A/IW
Podczas cyklu semestralnego w ramach przedmiotu prowadzone są ćwiczenia:
– uświadamiające bogactwo interpretacyjne tekstu zapisanego w formie jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, z uwzględnieniem budowy wiersza klasycznego (średniówki, klauzule, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu, funkcja rytmu)
– wprowadzające w tajniki aktorskiego wykorzystania materiału literackiego (jego zapisów)
– uczące prowadzenia myśli i intencji w mowie wierszowanej, a także istnienia w obrębie zjawisk twórczych tj. kontaktu, słuchania, spontaniczności reakcji
– kształtujące umiejętności posługiwania się mową wierszowaną w różnych konwencjach
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studentka/Student:
potrafi rozpoznać i zanalizować formę utworów, ich strukturę kompozycyjną i budowę rytmiczną; zna podstawowe formy wiersza i wersyfikacji; posiada wiedzę dotyczącą werbalnych środków ekspresji i ma świadomość konieczności ich synchronizacji z ekspresją ciała; pozyskuje i wykorzystuje wiedzę teoretyczną w interpretacji utworów pisanych wierszem; zna i rozumie pojęcie analizy tekstu; zna w całości utwory, których fragmenty analizuje
(K_W04, K_W08, K_W06)
Umiejętności:
Studentka/Student:
respektując formę interpretowanego utworu czy fragmentu mowy wiązanej - biegle (lub co najmniej poprawnie) posługuje się środkami werbalnej i niewerbalnej ekspresji aktorskiej; posługuje się podstawowymi zasadami wersyfikacji we własnych interpretacjach utworów wierszowanych; ma świadomość konieczności nieustannego doskonalenia umiejętności technicznych i pozyskiwania wiedzy z zakresu prozodii; potrafi wykorzystać materiał literacki do własnych koncepcji artystycznych; potrafi zrealizować narzucone założenia korzystając z nabytych umiejętności z zakresu techniki mowy i emisji głosu; potrafi zrealizować własne koncepcje interpretacyjne w rygorze mowy wiązanej; nawiązuje kontakt ze słuchaczami i widzami
(K_U02, K_U06, K_U05)
Kompetencje społeczne:
Studentka/Student:
potrafi pracować w zespole zachowując własną indywidualność; potrafi konstruktywnie i z empatią formułować uwagi i oczekiwania wobec partnerów, a jednocześnie uwagi krytyczne traktować w duchu samooceny – jako inspirację; przyjmuje krytyczne uwagi, które potrafi inspirująco wykorzystać; potrafi budować w sobie poczucie odpowiedzialności za artystyczne i osobiste poczynania w kontekście społecznym; traktuje krytykę jako drogę osobistego rozwoju
(K_K03, K_K09)
Kryteria oceniania
Metodami nauczania będą wykłady i rozmowy analityczne, uwagi interpretacyjne, praca z tekstem i dyskusja, analiza przypadków, konsultacje indywidualne, rozmowy w grupie, uwagi indywidualne w obecności grupy
Kryteria oceny:
W trakcie pracy semestralnej oceniane będą:
umiejętność szybkiego opanowania pamięciowego tekstu; analiza tekstu; budowanie założeń interpretacji tekstu z uwzględnieniem jego specyfiki; umiejętność prowadzenia myśli oraz emocji tożsamych z budową poematu dygresyjnego oraz założeniami interpretacyjnymi; nawiązywanie kontaktu z widzem i partnerami; umiejętność przenoszenia wartości technicznych (oddech, głos - używanie rezonatorów, artykulacja) a także ruchu na pole interpretacji tekstu.
Egzamin w formie pokazu weryfikuje rezultat artystyczny osiągnięty podczas pracy semestralnej – sprawdza umiejętności w zakresie posługiwania się formą wiersza, umiejętności interpretacyjne w obrębie wiersza, aspekty techniczne (oddech, głos, artykulacja), umiejętność nawiązywania kontaktu z widzem i / lub partnerami.
Brana jest pod uwagę również: frekwencja; przygotowanie do zajęć; aktywność na zajęciach; kreatywność podczas pracy z kolegami; szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania; umiejętność przyjmowania konstruktywnych uwag i wykorzystywanie ich we własnym rozwoju twórczym
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: