Interpretacja prozy WA/A/IP
Umiejętność analizy tekstów prozatorskich wybranych spośród literatury polskiej i światowej w teoretycznym i praktycznym aspekcie. Pogłębianie wiedzy o konteksty historyczne, kulturowe, obyczajowe i społeczne związane z konkretnym repertuarem a także biografią autora. Poszukiwanie i dobór środków aktorskich (w tym technicznych z zakresu techniki mowy i impostacji głosu) w tekstach w przekładaniu interpretacji na kontakt z odbiorcą. Wprowadzanie w techniki wzbudzania i kontrolowania emocji na wypowiadanym tekście przy pomocy działań fizycznych, pamięci emocjonalnej, wyobraźni, rytmu. Wszystkie te aspekty doskonalone są i poszerzane w II semestrze na nowym, bardziej wymagającym repertuarze. Studenci opracowują fragmenty tekstów prozatorskich wybranych w porozumieniu z wykładowcą lub przez wykładowcę. Praca ma dwie fazy. Pierwsza to analiza mająca uzmysłowić złożoność problematyki zawartej w wybranym utworze. Pozwala również wstępnie nakreślić motywację do wypowiedzenia danego tekstu i określić cel, jaki ma zostać osiągnięty. Druga faza to praktyczna praca, w trakcie której studenci prezentują własne propozycje interpretacji tekstu. Wykładowca w trakcie obu faz pracy wskazuje trafne pomysły i koryguje błędy i niedoskonałości warsztatowe. Końcowych efektem zajęć jest przygotowanie publicznego pokazu i konforntacja z publicznością.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - osoba studiująca zna i rozumie
K_W01 - posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania
K_W04 - posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji
K_W06 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
K_W08 - posiada wiedzę na temat stylów i metod gry aktorskiej, technik tanecznych, konwencji teatralnych; orientuje się w aktualnych trendach i dokonaniach wybitnych twórców teatru i filmu
K_W11 - rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI - osoba studiująca potrafi
K_U01 - używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
K_U02 - analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych
K_U05 - działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami
K_U06 - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
K_U08 - samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych
K_U09 - tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych i filmowych w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym
K_U11 - elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - osoba studiująca jest gotowa do
K_K01 - wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
K_K05 - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 - dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań
K_K07 - Dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy
K_K08 - funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe
K_K10 - analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu z udziałem komisji egzaminacyjnej, w trakcie którego studenci interpretują poszczególne fragmenty tekstu, a także wykazują się umiejętnością zbiorowego działania scenicznego.
Ocenie podlega również całokształt pracy w trakcie semestru oraz umiejętność pracy w zespole.
Literatura
Wybór literatury w zależności od doboru repertuaru.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: