Impostacja głosu w mowie i w śpiewie II WA/A/IGMS2-L
Wyrobienie prawidłowych nawyków emisyjnych w mowie i śpiewie na potrzeby scenicznej pracy w zawodzie aktora dramatycznego
Zadaniem tego przedmiotu jest wykształcenie zdrowego, nośnego, dynamicznego, wzbogaconego, plastycznego (ze zdolnością do zmiany barw, brzmień, dynamiki, tempa i rytmu) głosu scenicznego w mowie i śpiewie. Głosu dającego możliwość wyrażania różnych myśli, stanów, intencji, emocji i uczuć, zdolnego działać w każdych warunkach i przestrzeni. Praca oparta jest na indywidualnych i zbiorowych ćwiczeniach dążących do opanowania prawidłowego oddechu, osiągnięcia stanu rozluźnienia i wyzwoleniu organicznej emisji. W zakres zadań tego przedmiotu wchodzi ewentualna przebudowa głosu w razie niewłaściwego ustawienia, osadzenie głosu w jego naturalnym miejscu, świadome umiejscowienie go na przeponie, wykształcenie zdolności stymulowania podparcia oraz poznanie znaczenia i działania rezonatorów będących niezbędnym elementem zwiększającym dźwięczność głosu.
Studenci podczas zajęć z Impostacji Głosu oprócz realizowania programu przedmiotu przynoszą także do konsultacji wokalnej wszelkie utwory muzyczne realizowane na zajęciach z przedmiotów kierunkowych aktorskich
Semestr 3
5. Praca nad dynamiką i skalą głosu
- indywidualna praca nad poszerzeniem skali głosu - użycie wszystkich rejestrów (piersiowy, głowowy, mieszany)
- wyrównywanie barwy głosu w śpiewie we wszystkich rejestrach
- nowe techniki rozluźniania, wzbogacanie rezonatorów w mowie i śpiewie.
- doskonalenie techniki oddechowej i stanu aktywności
- zadania na wyobraźnię usprawniające emisję - głos jako eksplozja energii (głos naśladujący różne dźwięki)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 Nazywa narządy wchodzące w skład aparatu głosowego, zna słownictwo z zakresu anatomii ciała niezbędne do właściwego wykonania ćwiczeń rozluźniających
K_W02 Zna i rozróżnia podstawowe techniki wokalne oraz gatunki muzyczne
K_W03 Zna i stosuje podstawowe terminy muzyczne związane z wysokością dźwięków, rytmem, dynamiką, artykulacją, formą utworu
K_U05, K_K04 Świadomie posługuje się oddechem, rejestrami, rezonatorami, barwą oraz natężeniem głosu w mowie i śpiewie
K_U08 Stosuje techniki wokalne i relaksacyjne służące uzyskaniu swobodnej emisji głosu, świadomie rozluźnia napięcia mięśni posiadających determinujący wpływ na głos
K_U03, K_U08 Posługuje się głosem dynamicznie i elastycznie w sposób nie zagrażający zdrowiu używając głosu dźwięcznego, przestrzennego, słyszalnego i czytelnego w różnych przestrzeniach scenicznych
K_K03, K_K04 Czuje potrzebę współtworzenia atmosfery sprzyjającej pokonywaniu własnych ograniczeń głosowych przed grupą, swoją postawą inspiruje innych do poszukiwań własnych
K_K05, K_U06, K_K02 Świadomie używa głosu w sposób oddziaływający na emocje odbiorców zarówno w działaniach artystycznych, jak i relacjach społecznych
K_K01 Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia się i pracy nad rozwojem swoich możliwości głosowych
Kryteria oceniania
Metody pracy:
wykład problemowy
ćwiczenia zbiorowe
ćwiczenia indywidualne
ćwiczenia indywidualne wobec grupy
analiza przypadków
rozwiązywanie zadań
rozwiązywanie zadań artystycznych
prezentacja nagrań CD i DVD
ćwiczenia relaksacyjne w grupie
rejestracja na nośnikach audio i video
przesłuchanie K08
kontrola przygotowanych projektów W02, U04
realizacja zleconego zadania U05
zadania domowe K09
analiza błędów, pedagog w roli moderującego (metoda „loży szyderców”) U04, K07, K08
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Zaliczenie przedmiotu odbywa się na zajęciach z Impostacji Głosu w formie indywidualnego pokazu studenta, oraz podczas wszystkich publicznych prezentacji egzaminacyjnych (egzamin z Techniki Mowy, Interpretacji Piosenki i wszystkich praktycznych egzaminach aktorskich). Ocena wystawiana jest po obejrzeniu wszystkich pokazów egzaminacyjnych.
Literatura
J. Grotowski – „Trening aktora”
K. Linklater – „Uwolnij swój głos”
S. Riggs – „Singing for the Stras”
S. Book – „Podręcznik dla aktorów”
B. Lutgen, G. Concone, N.Vaccai, E. Herbert-Caesari – ćwiczenia wokalne na sopran, alt, tenor, bas Catherine Sadolin -"Complete Vocal Technique"
W.Bregy – „Elementy techniki wokalnej" Kraków 1974
Cz. Wojtyński – „Emisja głosu" PZWS Warszawa 1970
Literatura uzupełniająca
H. Sobierajska - „Uczymy się śpiewać”
K.De Vore Starr Cookman - „The Voice Book”
F.Sinatra -„Tips on popular singing”
Jeremy Fisher &Gillyanne Kayes - This is a Voice
Jannette nelson - The Voice Exercise Book
Theodore Dimon - Anatomy of the voice