Etyka pracy w teatrze 3 WA/A/EPwT3-L
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Pierwsza część zajęć prowadzona jest w formie konwersatorium. Polega na analizie zagadnień związanych z etyką pracy w teatrze, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej dynamiki wokół ruchu #MeToo oraz krytyki instytucjonalnej badającej relacje władzy, podległości i autonomii w różnych modelach produkcji, zarządzania i kooperacji zarówno w instytucjach teatralnych, jak i szkolnictwie artystycznym. W ramach zajęć analizie poddane zostaną poszczególne case’y nadużyć władzy i dyskryminacji ujawnione w ostatnich latach w świecie sztuki, w tym zwłaszcza teatrze światowym i polskim. Przedmiotem naszego zainteresowania będą możliwe do odczytania z dyskursu publicznego (oświadczenia medialne, komentarze, publicystyka, teksty analityczne, opracowania naukowe) mechanizmy towarzyszące zarówno nadużyciom władzy w przestrzeni sztuki, jak i reakcjom na ich ujawnienie na poziomie instytucjonalnym i społeczno-medialnym. Interesować nas będą także procesy, które zostały uruchomione w odpowiedzi na ujawnioną skalę nadużyć, takie jak „Day of action” zainicjowany przez Royal Court Theatre w Londynie oraz wypracowany w jego wyniku Code of behawior. Analizie poddane zostają również strategie, po które sięgnęli twórcy i twórczynie teatru, odnosząc się w swoich pracach do kwestii przemocy i dyskryminacji w sztuce (m.in. Markus Öhrn „3 Episodes of Live”, Michał Telega, „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam”,  „NOSEXNOSOLO” Agnieszki Jakimiak).  
Przyjrzymy się także inicjatywom podejmowanym w ramach szeroko pojętej krytyki instytucjonalnej, zmierzającym do wypracowania nowego modelu instytucji opartej na demokratyzacji procesów decyzyjnych, etyce troski, dowartościowaniu tzw. pracy reprodukcyjnej, uznaniu podmiotowości i autonomii wszystkich pracowników. 
Druga cześć zajęć na charakter warsztatów antydyskryminacyjnych i antyprzemocowych prowadzonych przez ekspertkę.
Efekty kształcenia
Wiedza 
student po zakończeniu kursu powinien: 
EM 1 rozpoznawać i nazywać współczesne zagadnienia związne z etyką w teatrze K_W01+
EM 2 znać podstawowe pojęcia i stanowiska w dyskursie publicznym na ten temat K_W04+++
EM 3 rozpoznawać najważniejsze case'y związane z nadużyciami władzy w teatrze i konsekwencjami tychże K_W07++
Umiejętności 
student po zakończeniu kursu powinien: 
EM 4 Analizować dyskurs publiczny związany z nadużyciami władzy w teatrze K_U05++
EM 5 Wypracować własne stanowisko wobec zagadnień realcji władzy i jej nadużyć w teatrze K_U06++
EM 6 publicznie argumentować i przedstawiać własne stanowisko  K_U07++
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien: 
EM 7 współdziałać w grupie  K_K04++
EM 8 wyrażać opinie na temat pracy innych odpowiedzialnie, z szacunkiem i w sposób konstruktywny  K_K06+
EM 9 współpracować twórczo przy towrzeniu koncepcji i wykonaniu działania artystycznego  I badawczego K_K01++
Literatura
•	„Bezkarnie. Etyka w teatrze”, red. Waldemar Rapior, Scena Robotnicza, Poznań 2019.
•	Monika Kwaśniewska, „Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
•	Marta Keil, „My też”, „Didaskalia” 2018 nr 148; #metoo i Troubleyn/Jan Fabre. List otwarty do Jana Fabre’a i Troubleyn, tamże.
•	Sarah Ahmed, On complaint,
 https://www.youtube.com/watch?v=4j_BwPJoPTE&t=2570s [dostęp: 20.08.2020]
•	Teksty zamieszczone w numerze tematycznym „Polish Theatre Journal” 2019 nr 1-2; https://www.polishtheatrejournal.com/index.php/ptj/issue/view/19/showToc
-	Agata Adamiecka-Sitek, „Zmiana – teraz? Wywołując to, co nieuniknione”.
-	Alina Czyżewska, „W teatrze nie ma demokracji. Serio?”.
-	Iga Gańczarczyk, „Świadectwa i deklaracje”.
-	Iwona Kempa, „Co dalej w tym, co jest. W szkole i w teatrze”.
-	Jagoda Szelc, „Co mówimy do ludzi: o psychodynamice pracy na planie filmowym”.
-	Vanessa Coffey, Hilary Jones, Mccallister Selva, Thomas Zachar „Shifting the Landscape: Why Changing Actor Training Matters in Light of the #MeToo Movement”.
-	Grégory Gabriel, Elliot Marès „Changing the Face of French Scene: Rethinking Assumptions for a Theatre That Mirrors Society”.
-	Henk Havens, Bert Luppes, Lieke van der Vegt, Emma Buysse „Dutch Practice-Based Theatre Experiences.
•	Monika Kawśniewska, „Świadectwa czy/i spektakle”, „Dialog” 2020 nr 2.
•	Anna Majewska, „Co wiedzą wszyscy”, „Dialog” 2020 nr 2.
•	Anchois courage!, https://www.youtube.com/watch?v=hzGLDC-j1Iw&t=112s [dostęp: 20.08.2020]
•	Wybrane teksty z publikacji „Odzyskiwanie tego, co oczywiste” red. Marta Keil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, konfrontacje Teatralne:
-	Matthieu Goeury „List otwarty do Jana Fabre’a”.
-	Chcantal Mouffe „Instytucje jako przestrzenie działań agonicztycznych”.
-	Franco „Bifo” Bernardi „Fabryka nieszczęścia”.
•	Mierle Laderman Ukeles, „Mnifest sztuki opieki”, „Praktyka Teoretyczna”
•	Agata Adamiecka-Sitek, Marta Keil, Igor Stokfiszewski, "Feminizm! Nie faszyzm: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Materiały do Porozumienia, ". “Didaskalia” 2019 nr 153.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: