Budowanie roli WA/A/BR-Z
Semestr I (III)
Zagadnienia teoretyczne
1. Wiedza z zakresu znajomości różnych rodzajów broni
2. Wiedza z zakresu różnych elementów rynsztunku i kostiumu mających związek obyczajowy z fechtunkiem.
3. Pojedynek sceniczny: analiza, ułożenie choreografii i wykonanie.
Ćwiczenia praktyczne
1.Rozwój umiejętności walki różnymi rodzajami broni
• Szabla – znajomość zasad polskiej sztuki krzyżowej i umiejętność walki szablą i pałaszem.
• Rapier i druga broń (sztylet, lewak) - umiejętności posługiwania się dwiema broniami
• Elementy walki wręcz – pady, uderzenia, kopnięcia, reakcje
• Połączenie walki szermierczej z elementami walki wręcz. Różne kombinacje i zestawienia broni w walce.
• Posługiwanie się peleryną, krótkim płaszczem podczas walki – różne efekty sceniczne
2. Sceny pojedynków szermierczych – analiza i ćwiczenia.
• różnorodność konwencji pojedynku scenicznego
• prezentacja postaci - salut pełny i skrócony, charakterystyczne style walki
• dramaturgia sceny walki
Semestr II (IV)
Zagadnienia teoretyczne
1. Powtórzenie materiału z zakresu szermierki scenicznej
2. Informacje na temat scen szermierczych w najczęściej realizowanych dramatach.
Ćwiczenia praktyczne
1. Praca z wykorzystaniem nabytych umiejętności muzycznych i ruchowych
• Muzyczne układy szermiercze indywidualne i grupowe do wybranych utworów muzyki poważnej i rozrywkowej
• Układy własne studentów powstałe w oparciu o nabyte umiejętności i wiedzę w zakresie pojedynku szermierczego
2. Wiadomości w dziedzinie pojedynku
• Analiza konstrukcji pojedynku scenicznego.
• Określenie funkcji pojedynki w scenie i całej sztuce.
• Umiejętność technicznego ułożenia choreografii walki scenicznej.
• Praca nad głośnymi scenami szermierczymi w najczęściej realizowanych sztukach dramatycznych.
• Opracowanie scen i własny układ szermierczy wybranego pojedynku z literatury dramatycznej.
Metody kształcenia
1. Wykład problemowy na temat bezpieczeństwa na zajęciach, założeń szkoleniowych, funkcji szermierki scenicznej w szkoleniu aktorskim, a także kontekstów historycznych, rodzajów broni, ich budowy i zastosowania.
2. Zaawansowane zadania szermiercze - ćwiczenia
3. Analiza różnych rodzajów złożeń szermierczych i działań na żelazo –
teoria i ćwiczenia
4. Rozwiązywanie zadań i problemów związanych z sekwencją ruchową - ćwiczenia
5. Poszukiwanie różnych rozwiązań scenicznych na zadany temat – ćwiczenia
6. Praca indywidualna – samodzielny trening pod okiem wykładowcy oraz układanie prostych złożeń szermierczych - ćwiczenia
7. Praca w grupach – walki, w których bierze udział więcej niż dwóch szermierzy – teoria i ćwiczenia
Efekty kształcenia
W01 posiada gruntowną znajomość kanonu polskiego i światowego dramatu oraz gruntowną znajomość podstawowego kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania K_W01
W02 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W03
W03 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; K_W05
W04 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju K_W11
U01 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych K_U02
U02 działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami K_U05
U03 doskonali poprzez samodzielną pracę umiejętności warsztatowe z zakresu emisji głosu, techniki mowy, sprawności i ekspresji ciała oraz techniki gry aktorskiej w celu poszerzania zdolności twórczych i wyrażania własnych koncepcji artystycznych K_U06
U04 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych K_U07
U05 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu K_U09
U06 Samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych K_U10
K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści K_K01
K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych K_K02
K03 łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu kompleksowych przedsięwzięć artystycznych a także przy organizacji procesu uczenia się innych osób K_K03
Literatura
Literatura podstawowa
• L. Górecki „Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych Aktora”
• J. Wężowski „Szermierka”
• W. Szczuka „Gest sceniczny”
• Wojciech Zabłocki „Polskie sztuki walki”
• Zbigniew Sawicki „Traktat szermierczy, polska Szabla”
Literatura uzupełniająca
• W.Boziewicz „Polski Kodeks Honorowy”
• Ks. J. Kitowicz „Opis obyczajów za panowania Augusta III”
• W. Hobbs „Stage Combat”