Antropologia kultury WA/A/AK-Z
Zajęcia wprowadzają w problematykę, terminologię i perspektywy refleksji nad kulturą w globalnym, antropologicznym i historyczno-antropologicznym ujęciu ze szczególnym uwzględnieniem antropologii współczesności i kulturoznawczych teorii współczesnej kultury:
-Nauka jako "symboliczna forma kultury" w ujęciu Ernsta Cassirera
-Kultura symboliczna i kultura techniczno-użytkowa (oraz odpowiadające im interpretacyjne lub funkcjonalne ujęcia zjawisk kulturowych )
-Kultura jako "proteza" i człowiek jako "istota wybrakowana", Herder i Gehlen,problem techniki i zwrotnego sprzężenie (technologii i porządku symbolicznego
-Powstawanie norm i wartości - teoria resentymentu,odmienność ujęcia doświadczenia wartości u Williama Jamesa w kontekście pragmatyzmu amerykańskiego (waloryzacja i refleksyjny dostęp uczestników kultury do "norm" i "wzorców" ocen).
-Obserwacja drugiego stopnia" - teoria kultury, teoria sztuki, nauki jako"kulturowych podsystemów" i Luhmanna teoria konstrukcjonizm
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uzyskuje wiedzę pozwalającą mu rozumieć i komunikować znaczenia kulturowe (zobiektywizowane i usankcjonowanie symbolicznie) cele i motywy działań ludzkich jako "sensownych' i "znaczących' (w wymiarze niezależnym od motywów psychologicznych i emocji aktorów społecznych) KW04, KW05
Kryteria oceniania
Wykład z elementami konwersatorium i ćwiczeń.
Podstawą zaliczenia semestru jest aktywny udział w częściach dyskusyjnch zajęć związanych z zadaną krótką lekturą lub przedstawionym materiałem filmowym, uczestnictwo w wykładach
Zaliczenie roku na podstawie wybranych pięciu lektur z podstawowego zestawu literatury do zajęć, ich skonspektowania i rozmowy o przedstawionych w nich przypadkach regulacji kulturowych.
Literatura
H. Joas, "Powstawanie wartości', przeł. M. Kaczmarczyk, Warszawa 20091.
H. Buczyńska-Garewicz, "Znak, znaczenie, wartość. Szkice o filozofii amerykańskiej", Warszawa 1975.
J. Kmita, "Konieczne serio ironisty", Poznań 2007.
J. Woleński, "Wykłady o naturalizmie", Toruń 2016
N. Luhmann, "Kultura jako pojęcie historyczne, w: Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia", red. E. Kuźma, A.Skrendo, J. Madejski, Kraków 2006, ss. 47-70.
Habermas, "Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga", w: idem, "Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu", przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 200
S. Andreski, 'Maxa Webera olśnienia i pomyłki", przeł. K. Z. Sowa, Warszawa 1992
R. Schechner, "Przyszłość rytuału", przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000
R. Nycz, "Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki", Warszawa 2017
A. Pobojewska, Biologiczne "a priori" człowieka a realizm teoriopoznawczy, Łódź 1996.
M. Weber, "Racjonalność, władza, odczarowanie", wybór i przekład M. Holon, Poznań 20042
P. Sloterdijk, "Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie", "Przegląd Kulturoznawczy"4. nr 1, 2008
A. Pałubicka, "Historyczne nauki o kulturze w ujęciu H. Rickerta", "Studia metodologiczne", nr 18, 1978, ss. 85-115.
J. Habermas, "Teoria rozumu komunikacyjnego", t. 1, przeł. M. Kaniowski, Warszawa 2002
E. Bińczyk, "Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu", Warszawa 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: