Directing seminar WR/PR/SemRez13
Motywem, impulsem do wyboru formy i tematu zajęć była dla mnie aktualna, dramatyczna sytuacja na granicy z Białorusią.
W odpowiedzi na rozwijający się z dnia na dzień konflikt, wprowadzenie stanu wyjątkowego w pasie przygranicznym, na stosowanie przez straż graniczną nielegalnych push- backów, na postawienie muru, straży granicznej zaprosiłam studentów i studentki do zaprojektowania - w ramach symbolicznej odpowiedzi-performatywnych sytuacji o charakterze otwartym, "gościnnym", bez podziału na scenę i widownię.
Hasłem, od którego studenci/ studentki startowali było słowo GRANICA, jednak to każdy z uczestników/ uczestniczek miał prawo samodzielnego zadecydowania o wyborze społecznej/ publicznej przestrzeni, na której granica została bardzo precyzyjnie wytyczona/ przeprowadzona, a może nawet doszło do jej przekroczenia. Badając specyfikę tej sytuacji każdy ze studentów/ studentek projektuje i przeprowadza swoją artystyczną interwencję.
Kluczowe dla mnie było poszerzenie perspektywy patrzenia i rozmowy wychodzącej od zapalnej sytuacji na granicy polsko- białoruskiej do krytycznego oglądu przestrzeni społęcznej/ publicznej/ artystycznej/ prywatnej, w których często w sposób nieujawniony, niewidoczny trwa i rozwija się konflikt.
Po pierwszym, zespołowym etapie pracy każdy ze studentów, studentek rozpoczął/a w trybie indywidualnym projektowania sytuacji / interwencji artystycznej w wybranym przez siebie temacie.
Interwencja artystyczna:
- nie rozgrywa się na scenie
- nie ma podziału na widzów i twórców
- może mieć charakter interdyscyplinarny
- ma charakter otwarty,
- zakłada dostępność
- ma swój tytuł, skrócony opis, instrukcję dla uczestników wydarzenia
Course coordinators
Learning outcomes
WIEDZA:
- znać cechy wyróżniajace teatr społeczny, krytyczny, partycypacyjny
- wiedzieć o zasadach dostępności wydarzeń artystycznych
UMIEJĘTNOŚCI:
- przygotować partycypacyjny projekt interwencji artystycznej ,
- przeprowadzić proces pracy od stworzenia koncepcji do realizacji wydarzenia
- komunikować o projekcie
- przeprowadzić ewaluację projektu
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE:
- rozwinąć gotowość i odwagę do podejmowania decyzji twórczych/ artystycznych
- branie odpowiedzialności za podejmowane decyzje
- rozwijanie krytycznego myślenia w kontekście pracy artystycznej
- udzielanie informacji zwrotnej oraz wspieranie innych projektów w procesie ich powstawania
Assessment criteria
ocena prac koncepcyjnych 50%
ocena egzaminu praktycznego w formie realizacji wydarzenia, obrona pracy 50%
Bibliography
Literatura:
• Anna Królikiwicz, https://centralnemuzeumsztuki.pl/, projekt stół
• Joanna Rajkowska, Przewodnik Krytyki Politycznej
• Christof Schligensief, sztuka bez granic, Maltafundacja, koorporacja HA!ART, Poznań? Kraków 2011
• Niepełnosprawność- społeczeństwo. Performatywna siła protestu, red. Ewelina Godlewska- Byliniak, Justyna Lipko Konieczna, Fundacja Teatr 21
• Odzyskiwanie obecności, Niepełnosprawność i społeczeństwo w teatrze i performansie, red. Ewelina Godlewska Byliniak, Justyna Lipko KOniecznaFundacja Teatr 21
• Gapienie się, czyli o tym jak patrzymy i pokazujemy siebie innym, Rosemarie Garland- Thomson, Fundacja Teatr 21
• Partycypacja: Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
• Ślepe uliczki teatru partycypacyjnego, Zofia Smolarska,Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2017