Contemporary Art WOT/M/SztWsp
1. New Artistic Geography after World War II: New York vs Paris.
2. Polish art after 1944 Warsaw / Cracow.
3. The profession of a visual artist: institutional changes in Polish art after 1944
4. Totalitarian Art: socialist realism in Poland.
5. The myth of a breakthrough in Polish art: Thaw.
6. On the other side of the wall: the art of the Cold War period.
7. New phenomena: happening, performance, video-art.
8. Andy Wahrol and traumatic realism (Pop-art.).
9. Ready-made: Duchamp/Steinbach/Koons
10. The Art of the Second Wave of Feminism.
11. Polish Women Artists: Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum.
12. Art and the Holocaust: counter-monuments: Hansen / Gerz
13. Postmodern architecture.
14. Polish critical art: art after 1989
15. Weak images of the Polish transformation: Polish artists and liberalism.
P + Study lectures at the current exhibitions of Contemporary Art Galleries.
Więcej o tekście źródłowymWskaż tekst źródłowy, by wyświetlić dodatkowe informacje o tłumaczeniu
Prześlij opinię
Panele boczne
Learning outcomes
After completing the course student:
K_W04 has a basic knowledge of selected aspects of the history of contemporary art in Europe and in the world.
K_W05 has a basic knowledge of the most important artists, phenomena and tendencies in contemporary art in Poland and in the world
K_W06 has a basic knowledge of the most important theories of contemporary art and knows the most representative authors.
K_W09 knows the most important exhibitions (monograph, thematic) of contemporary art in Poland and in the world.
K_W16 knows and understands the basic methods of analysis of the work of art., work according to traditions, theories or research schools.
K_W22 has a current orientation in artistic life (exhibitions, media projects, conferences) and understands the necessity of permanent participation in culture.
Skills
after completing the course student:
K_U01 is able toexpand and acquire knowledge about contemporary art and knows the necessary tools for this.
K_U02 is able to efficiently use various sources about contemporary art (digital platforms of galleries and museums, on-line libraries, on-line archives), in Polish and in a foreign language.
K_U05 is able to carry out a formal analysis and interpretation of a selected work of contemporary art and place it in the appropriate trend (e.g. pop-art, video-art, happening) knows terminology adequate for the discipline.
K_U06 is able to recognize and interpret references to contemporary art / artists' work / works in a stage performance or theatrical staging. He is a competent audience.
Social competence:
after completing the course students:
K_K01 is aware of the level of their own knowledge and skills, understands the need for further education and continuous self-education.
K_K03 understands the social importance of art and broadly understood culture.
K_K06 participates in the current cultural life
Assessment criteria
2 unexcused absences from classes are allowed; At the end of the semester: essay on one of the three themes proposed. Wszystkie prace są zarchiwizowane w formie plików Word lub Pdf.
Bibliography
Bibliography:
Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań 2005 (wybrane rozdziały).
Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, 1999. (wybrane rozdziały).
Agata Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo naukowe, Poznań 2008.
Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przełożyłaMonika Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Universitas, Kraków2010.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996.
Sontag S., O fotografii, Karakter, Kraków 2009.
Joseph Beuys „Każdy artystą”, w: „Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny”, Czytelnik, Warszawa 1987.
Nicolas Bourriaud „Estetyka relacyjna”, MOCAK, Kraków, 2012.
Ewa Domańska, Pamięć/przeciw-historia jako ideologia. Pozytywy Zbigniewa Libery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Claire Bishop, Sztuczne Piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc zmiana, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały).
Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2016.
Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć.
Literatura uzupełniająca:
Miasto w sztuce – sztuka miasta. Universitas, Kraków 2010
Muzeum sztuki. Antologia, redakcja Maria Popczyk, Kraków 2005.